tisdag 8 mars 2011

Veckans fundering

De senaste dagarna har jag funderat lite särskilt på en sak.
Profilbilder.
Ni vet, de där bilderna man har i alla möjliga forum som facebook, som kontaktbilder i telefonen, msn...osv. En sak är rätt tydlig. När det kommar till killar är de rätt duktiga på att faktiskt sätta in en bild på sig själva, medan vi av min sort gärna hittar på något annat. Inte sällan en bild på våra barn, om vi har några. Jag är inget undantag. Nu har jag väl bara lyckats hitta ett forum, men på det sitter mycket riktigt en bild på T. Okej, jag är med på bilden men det är knappast jag som är i fokus.
Så nu min fundering: Varför gör vi så?
Är det egentligen schysst? Ska T behöva stå som profil åt mina åsikter? Jag skulle ju inte gärna vilja ge någon annans åsikter ett ansikte, så varför skulle han?
Vad tycker ni?
Medan jag funderar vidare på detta ska jag nog ändå byta bild. Så länge.

1 kommentar:

  1. Det skulle ju kunna vara för att vi är så stolta över våra barn? Eller för att vi inte är ens ett uns så söta som våra barn (eller andras barn för den delen)? Eller kanske för att vi bara fotograferar barnen?

    Fast jag håller med, barnen ska aldrig behöva stå för det som är föräldrarnas val eller åsikter. Det är nog överlag en bra idé att inte exponera barnen för mycket. Vi vet trots allt inte vad som väntar i nästa internetgeneration.

    SvaraRadera