tisdag 30 mars 2010

"...och julen varar in till påska..."

Jag har som princip att inte skriva önskelistor till jul och födelsedagar. Har aldrig gillat det. Inte för att jag inte kan komma på något, näe, jag kan komma på MASSOR, utan för att det känns märkigt. Att skriva upp saker på en lista som någon ska gå och bocka av...det känns ju nästan som att begära att få grejer. Då är det ju roligare att bli överraskad.
Men det finns ändå något som återkommer på min icke-existerande önskelista varje jul. Eller två saker, rättare sagt. Det ena är en bok, och det andra är godis, gärna en chokladask. Det finns nämligen inget juligare än att spendera helgen uppkrupen i en soffa, inlindad i en filt, med en bok och en lagom dos sötsaker lättillgängligt medan julmusiken maler på i bakgrunden.
I julas fick jag jackpot! Fick tre riktigt bra böcker att frossa i. (Och mängder av...tillbehör...) Hade inte riktigt samma möjlighet i år att sitta parkerad i en soffa och sträckläsa, så de har räckt länge. Har precis börjat på den sista. Så idag blir min blogg ett boktips: (Nina-nina-ninanna...för er födda på 70-talet.)

1. Jerusalems vaka, den första boken i serien Sions arvet av Bodie & Brock Thoene. Jag gillar deras böcker som skildrar Israel och judarna från olika tidsepoker. Helt skönlitterärt men med fakta och skrivna på ett sätt som gör det helt realistiskt. Just denna utspelar sig omkring år 30 e Kr.

2. Flyga drake. Inte helt okänd, tack vare filmatisering, men själv har jag bara läst boken. Kan rekomendera den för dig som inte gjort det, liksom boken Under tusen strålande solar, av samma författare. Bra!!

3. Den orolige mannen. För en trogen följare av Kurt Wallander som jag är ju detta toppen! Jag trodde sista boken om honom var skriven, men ta-DAA, här kom en till! Har som sagt just börjat, och den kommer att räcka ett tag för den är ganska tjock. I like!

Så där! Det var mina tips för denna gång. På återhörande.
Ni-na-ni-na-ninanna, ni-na-na-na-nina....

3 kommentarer:

  1. Kul koppling till har jag lagt läsandet helt åt sidan. Sa till min man idag att jag längtar efter att vara själv hemma och kanske få läsa en tidning från pärm till pärm utan avbrott. Ser dock fram emot att ta upp läsningen igen innan jag glömmer hur man gör ;)
    Tack för tipsen, ska komma ihåg dessa när det är dags, typ år 2015 eller nåt. Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. koppling till den välkända textraden skulle det vara, vet inte riktigt vad som hände?? Dags att sova kanske?! Kram igen. Sofia

    SvaraRadera
  3. Jag vet annars en jättebra önskelista och någon här är ute efter en sådan. Den finns här: ;)
    http://danisgotborg.blogspot.com

    //D

    SvaraRadera