torsdag 22 april 2010

En handarbetares vardag!

Jag vill, efter min vecka hos mamma, numera titulera mig "handarbetare"! Jag som aldrig lyckats färdigställa ett korsstygnsverk, eller haft tålamod att sticka. Men för ett par veckor sedan fick jag en idé; klart att grabben ska ha en egen OS-mössa!! Han som nära på är planerad så att hans mamma kunde vara hemma lagom till ett vinter OS!

Så när jag kom upp till Dalarna, där jag fortfarande hittar bäst och vet vilken affär jag ska gå till, skaffade jag garn till en sådan. Eftersom jag ändå hade inspirationen, köpte jag garn till en mössa åt mig också. Inte en likadan, utan en så'n som syrran stickat till sina tjejer. Hon påstod nämligen att den var så lätt att göra och lätt är bra.

När jag kom hem från min shoppingtur kom verkligheten ikapp mig och jag insåg att jag inte visste vad jag gjorde. Eller vad jag skulle göra. Maskorna låg ju liksom inte färdiga på virknålen och hur jag skulle få dit dem hade jag inte ett enda uppslag till. Och kunde jag egentligen virka...?

Nä, det kunde jag inte! Inte alls, faktiskt. Har, helt ärligt, inte virkat en enda stolpe i hela mitt liv. En mössa efter mönster och i flera färger kan möjligen ha varit ett olämpligt startskott för min virkkarriär.

Det blev mamma som fick färdigställa den...





Så här fin blev den!!

Har faktiskt lite större erfarenhet av stickning. Har dock aldrig gjort något användbart. En mer eller mindre trekantig halsduk, ett par vantar där den ena blev mycket mindre och hårdare samt ett sockskaft till en högersocka. Så nu trodde ni att mamma fick sticka min mössa med!?Men icke! Mössan till mig själv stickade jag faktiskt själv. Efter att mamma lagt upp maskorna... Och enbart med rätstickning, för aviga hade jag glömt hur man gjorde. Efter det tog jag lektioner, och nu kan jag konsten att sticka både räta och aviga, samt virka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar