onsdag 2 september 2009

Fläckar och bokstaven D

Två frågor jag brottas med mycket nu är "varför trillar allting ner på golvet?" och "hur kan det bli så mycket fläckar på kläderna?" Den första skulle nog de flesta vilja förklara med gravitationen, men det biter inte på mig. Det där vad-det-nu-är skulle lika gärna kunna fastna halvvägs, på en stol till exempel, där det inte skulle vara det minsta jobbigt att plocka upp det.

Vilket på något sätt leder till fråga numer två, för om det är något som faktiskt stannar på halva vägen, så är det saker som ger fläckar! Hade en elev i åttan häromdagen som pekade triumferat på mig och utbrast, lite väl högt i mitt tycke; "Du har en fläck på din tröja!" Några vänliga klasskompisar till honom försökte så gott de kunde hävda att fläcken tillhörde mönstret (leoparden) på jumpern (tack Elin och Louise!). Men sanningen var att ingen leopard ser ut så... Fläcken satt liksom utanför bild och var misstänkt lik en fettfläck. Resten av lektionen sneglade jag ner mot magen och det är inget bra sätt att få 14-åringar att bry sig om svensk grammatik. Men magen står ut, och även idag ståtar den med fyra nya fläckar!

Nä, fem...

Om 14-åringar och grammatik är en svår kombo, så är det inte ett dugg lättare att få nior att tycka det är roligt att skriva poesi. Det var veckans uppgift, men konstigt nog mottogs den inte av ett enda hurra-rop. Tur att jag förutsett detta! Istället läste jag Claes Erikssons "Bara ben" och gav dem i utmaning att skriva ett så långt stycke som möjligt, där alla ord började på samma bokstav. Hurra-ropen uteblev visserligen nu med (vad gör jag för fel?) men jag själv gick åtminstone igång på denna idé och naturligtvis vill ni läsa resultatet...?

"Det"
Den dansante dalmasen doktor Donner dinnerade dystert. Disken dominerade diskbänken. Den duktiga Doris Danielsson dammsög den dåsande dobermannen Dinos duvblå dyna, dramatiserandes "Den döende dandyn". Dessutom dikterade Doris dynamiskt den duktige djursholmarens dunderhit Diggiloo-diggiley".
Dalmasen deppade. Doktor Donners dåraktige dartpartner Didrik dissade dansbandsmusik, däremot diggade Didrik discolåtar. Detta danade doktorns djupa dysterhet. Dansbandet Dan-Danielz, det dög!!
Då det dagsgamla dillköttet delvis dinnerats, dryftades dagstidningen Dala Demokraten. Dråpförsök, dryckesvanor, dessutom diverse derbyn dominerade dagspressen denna dag. Dödstråkigt.
Då Danielsson dammsugit, diskades disken. Därefter drog Doris. Doktor Donner dumpade dillköttet då det doftade dynga. Drömmande dansade Donner döfräcka danssteg. Dvd-spelaren dånade Dan-Danielz delikata dansbandsdängor. "Diana, Diana, Diana..." drömsuckade Donner dovt. "Denna donna, denna drottninglika docka, denna dundersköna dam!" Diana doftade dahlior, dessutom Doves duschtvål. Donner dreglade darrande då Diana dominerade doktorns dagdrömmar. Dysterheten dalade...

/ den duktiga didaktikern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar